maandag 3 mei 2010

Game on in Enterprise 2.0?

Onlangs las ik een blogpost van Hutch Carpenter over de toekomst van social software, waarin de auteur op basis van o.a. het succes van FourSquare schrijft over de toekomst van social software. Deze zou liggen in het toevoegen van een spelelement aan enterprise 2.0 suites, 'waardoor het leveren van een bijdrage en het delen opzich onderdeel wordt van een rijkere en verbindende ervaring'.


Ik vraag me af of en hoe dit zou werken binnen een enterprise 2.0 omgeving. Helpt het koppelen van een spelmechaniek om mensen te betrekken bij hun digitale omgeving en hen te stimuleren om kennis te delen? Het principe van rating van blogposts, bookmarks en documenten bevat hiervoor al een basis, maar valt in mijn optiek niet echt onder een spelelement. Enerzijds denk ik dat een spelelement, het streven naar de top van de lijst, een goede motivatie kan zijn voor mensen om hun kennis te etaleren en zodoende te delen. Dit kan gedaan worden door, zoals geopperd door Carpenter, een zelfde beloning toe te passen als Foursquare met badges, een 'erelijst' op de homepage of iets soortgelijks. Op deze manier streeft men naar erkenning, naar een expert-positie of status en is deze positie voor iedereen binnen (en wellicht buiten) de organisatie zichtbaar. Vooral als mensen in een competitieve omgeving werken en van nature die houding hebben zie ik dit zeker als zinvol, zij zullen zich getriggerd voelen door deze competitie en waarschijnlijk meer energie steken in het schrijven en plaatsen van content. Wellicht werkt zo'n competitie ook voor onderdelen gericht op innovatie, onder het mom van "het beste idee wint een iPad", ik verwacht dat dat mensen aan het denken zet en motiveert om input te leveren.


Een keerzijde van het koppelen van het spelmechaniek aan content ligt bij de mensen die niet gewend zijn aan het publiek maken van hun kennis en ervaringen. De groep die niet zo competitief is ingesteld en dus niet perse hun naam op een lijst willen zien met beste blogs. Je kunt immers ook laag in de lijst komen. Deze groep zal volgens mij eerder afgeschrikt worden door het feit dat er badges worden uitgedeeld en prestatielijsten worden gepubliceerd. Voor die mensen kan het spelmechaniek juist een barrière opwerpen; een die juist afgebroken is door nieuwe technologie en de mogelijkheid je verhaal te doen ongeacht je rol/functie of plaats in de organisatie.


Ik ben er dus nog niet helemaal uit in hoeverre het toevoegen van een spelelement aan enterprise2.0 suites als Sharepoint of Connections waarde toevoegt aan het betrekken en motiveren van medewerkers. Zoals ik het zie dient bij het inzetten van iedere technologie de mens leidend te zijn, niet lijdend en dus moet ook hier worden gekeken naar de eindgebruiker om vervolgens te bepalen of een spelelement nuttig is. Wat jij?

2 opmerkingen:

  1. Spelelementen vinden hun weg vaak genoeg in bedrijven. Het WK staat voor de deur, en de interne poules beginnen weer opgestart te worden. Dit soort activiteiten is goed voor de interne saamhorigheid en het 'wij-gevoel' Gezonde competitie is nooit weg. Wat je kan winnen, is dan het volgende

    De te winnen Ipod wordt vervangen door een veer in de reet. Iedereen, en zeker actieve social media gebruiker, vindt het fijn om in het zonnetje gezet te worden. Social media gebruikers delen op basis van intrinsieke betrokkenheid bij het onderwerp. Die hoeven niet zo nodig een Ipod te winnen, maar liever dat hun kennis opgepakt wordt, en zodoende zijzelf als autoriteit gezien gaan worden.

    Een spelelement zou een goed middel kunnen zijn om de medewerkers die deze intrinsieke motivatie minder hebben te motiveren wel mee te doen. Het eerder genoemde zonnetje kan een beloning zijn. Er dient een 'what's in it for me' in de beloning te zitten. Dit kán de 'veer' zijn.

    Van belang daarbij is in mijn optiek om niet op kwantiteit te belonen, maar meer op kwaliteit. Zodoende blijft die kwaliteit gewaarborgd en krijgen de medewerkers hun ' what's in it for me ' terug van hun collega's. Zodoende blijft de mens ook centraal staan, en niet het middel ' spelelement'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @arjen: dank voor je reactie. Ik ben er ook van overtuigd dat iets als een poule een leuke plus is binnen organisaties, maar dat is niet het spelelement dat ik bedoelde.

    Wat in het artikel van Carpenter naar voren komt is mensen door middel van ranglijsten en badges stimuleren en motiveren om meer kennis te delen. Vandaar dat ik me afvraag of dit werkt voor de minder expressieve en competitieve mensen in je organisatie. Is het samenstellen en publiceren van ranglijsten voor hen een goede stimulans? Of zijn er andere manieren, bijvoorbeeld met behulp van workshops, om hen te betrekken in het samen bouwen aan kennis binnen je organisatie?

    Beoordelen op kwaliteit i.p.v. kwantiteit lijkt me, zoals je aangeeft, vanzelfsprekend en ik geloof dat tools als rating voor blogs e.d. daar nu al goed voor worden ingezet. Volgens dit artikel blijkt het online echter andersom te werken: http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/19513

    BeantwoordenVerwijderen